Felhívás a tátrai mászás, túrázás szabályainak lazításáért

"Az UIAA (Alpinista Szövetségek Nemzetközi Uniója) a Szlovák Hegymászó Szövetség (James) megbízásából el szeretné érni, hogy a hegymászás, sziklamászás és túrázás ne legyen ennyire szigorúan korlátozva a Magas-Tátrában.
Egy közelmúltbéli látogatás alkalmával az UIAA egyik bizottsága (Access and Conservation Commission) számos tiltással találkozott, olyanokkal, mint pl. a jelzett turistautak elhagyásának tilalma, a bivakolás tilalma, vagy a napkelte előtti és napnyugta utáni túrázás tiltása.
"Nyugati hegymászóknak ezek a tiltások drákóinak tűnnek. Talán az egykori kommunista rezsim maradványai. Eljött az idő, hogy felülvizsgálják őket" - mondta a bizottság elnöke, Robert Pettingrew.
A szigort az állat- és a növényvilág gazdagsága és a látogatók nagy száma indokolja, és hozzájárult ahhoz, hogy a nemzeti parkot UNESCO bioszféra-rezervátummá nyilvánították. A Magas-Tátra csak 70 km hosszú és 20 km széles (ez egy tévedés a cikkben, merthogy maga a főgerinc 26 km, de gondolom ez hihetetlennek tűnt a külföldi cikkírónak -BZ), és évente ötmillió ember keresi fel.
Pettigrew szerint a hegymászás oktatási és társadalmi értékeit védeni kell, tehát az lenne a jó, ha a sportot szabadon lehetne űzni, "egyéni felelősséget vállalva a természet és a többi ember iránt".

Eredeti hír:
Appeal-for-mountaineering-access-to-Slovakia-s-High-Tatra

Őszintén szólva szerintem nem lenne jó ez a könnyítés. Egy olyan pici helyen, amit ennyien látogatnak (ahogy a cikkben is olvasható), egyszerűen naivitás az egyéni felelősségre apellálni. Biztos mindenki látott már itthoni mászóhelyeken is eldobott csikkeket, széttört sörösüvegeket (mi utoljára tegnap Örvénykőn), pedig ezek nem is annyira látogatott helyek. A Tátra ráadásul veszélyes hely, így is rengeteg a baleset, hiába nem mászhat akárki. Nektek mi a véleményetek?
(A látogatás szabályait itt, a hegymászás szabályait itt olvashatjátok.)

Posted In

Hozzászólás megjelenítési lehetőségek

A választott hozzászólás megjelenítési mód a „Beállítás” gombbal rögzíthető.

Gyenes Tamás Nűnű
Jómagam nem mászok, csak túrázok. Pár csúcsra lehetne túristautakat építeni, meg pár völgybe. (Mi legutóbb a Vöröstoronyt másztuk meg (Siroka Veza 2461 m) a hágóból. EZ mászóknak lejöveteli út, koca túrázóknak (képzett, két mászó volt velünk, de felszerelést nem vittünk) is járható lenne, a példa kedvéért.
Pár plusz út, és azt elégségensek tartom. Én sem látom jónak a tömegek rászabadítását a Tátrára, így is roppant sok ember van fent.

Gyenes Tamás Nűnű | 2008, július 2 - 12:01

A hegymászás szabályozásában annyit lehetne enyhíteni, hogy vészhelyzetben lehessen fent bivakolni. Mondjuk vészhelyzetben most se hinném, hogy büntetnének érte, de jobb lenne hivatalossá tenni. Ugyanakkor visszaélésekre adna alkalmat a dolog.
Ami a túrázást illeti, pár új út tényleg nem ártana, ha nem is túl sok. Pl. kiépíthetnének egy ferrátát a Gerlachra, igaz, az rontaná a hivatásos hegyivezetők üzletét.
Meg szerintem jó lenne egy ház a Hincó-tó partjára. Szívesen meg is tervezném :-)

Zoli | 2008, július 3 - 16:37

Na én sem örülnék ha még lazábbak lennének a szabályok. (Pedig de jó lenne néha ha letérhetnék az útról... Egyszer megtettem a Felkai-völgyben, amikor közelebb mentem lefényképezni a zergéket. Persze a túristaúttól vagy 20m-re voltam, a zergéktől pedig vagy 100-150m-re - http://www.freeweb.hu/tercif/tura/magastatra/20060722/Pics/slides/IMG_80... - http://www.freeweb.hu/tercif/tura/magastatra/20060722/Pics/slides/IMG_80....) Sajnos így is elég szemetes a Tátra, meg néha annyian vagyunk a hegyen - http://www.freeweb.hu/tercif/tura/magastatra/20060930/Pics/slides/IMG_11... - hogy szinte egymás lábára taposunk. Még így is előfordulnak néha balesetek, mi lenne ha mindenki menne amerre látna? A hegyimentők is szívnának. Én amíg nem leszek hivatalos hegymászó mint Zoli is, addig betartok minden szabályt a Tátrában.
Nagyon jó lenne még több túristaút, bár gondoljunk az állatokra is...

termi | 2008, július 3 - 21:19

Nagyon jók a képek!
A baj az, hogy a Tátra kicsi. Az Alpok sokkal nagyobb, de a legtöbb helyen így is hatalmas tömeg van, merthogy ott mindenki azt csinál, amit akar. A Matterhornról lehet pl. nagyon horror sztorikat olvasni, hogy egymás seggébe másznak a hegyivezetők a klienseikkel, tök lélektelen és veszélyes az egész, stb. Mi tavaly a Dolomitokban a Cinque Torri-n másztunk. Elég népszerű hely, az volt a szerencsénk, hogy hamar odaértünk, így be tudtunk szállni az útba, de Réka még el sem indult, már ott volt mögöttünk egy hegyivezető a két kliensével, akik alighogy elindult, utánamásztak. Ráadásul lefelé jövet benne voltak az egyik standban, kérdeztem, hogy most mi hogy ereszkedjünk, erre mutatott egy régi, eléggé ramaty állapotú gyűrűt, hogy abból. Én naivan azt gondoltam, hogy hegyivezető, tudja a dolgát, úgyhogy leereszkedtünk abból, szerencsére nem lett semmi baj, de most már azt gondolom, hogy nem kellett volna.
Szerintem nem hiányzik ugyanez a Tátrába. Néha ott is tud tömeg lenni a mászóutakban is, télen pl. kinéztünk egy utat a Karbunkulus-toronyra, de már vagy három páros állt ott sorban. Úgyhogy mi neki se indultunk, főleg, hogy az idő is elromlott.

Zoli | 2008, július 4 - 09:10

Én sem hiszem, hogy sokat kellene lazítani a korlátozásokon.
Az embereket időnként maguktól is meg kell óvni.