CS4 A Tengerszem-csúcs (Rysy, 2499 m)

Kiindulópont: Csorbató (Štrbské Pleso, 1346 m)
Szintkülönbség: 1153 m
Időtartam: felfelé 4:40, lefelé 3:40
November 1. és június 15. között csak a Békás-tavak völgyének elágazásáig járható (a Poprádi-tó fölött ahol a kék jelzésből kiválik a piros), a Poprádi-tóig csak a völgyben (kék jelzés).

Tengerszem-csúcs

Csorbatótól (parkoló, vasútállomás) a piros jelzésen haladunk (a tavat jobbról kerülve). Az út nemsokára bevezet az erdőbe, ahol a fenyőfák mellett időnként táblákkal is találkozunk, az út ezen szakasza ugyanis erdei tanösvény is. Kb. fél óra gyaloglás után az út kettéágazik: jobbra a zöld jelzés levisz a völgybe, a piros jelzés pedig tovább halad a hegyoldalban. Tegyünk mi is így. Nemsokára kiérünk az erdőből, és elénk tárul jobb oldalon a Menguszfalvi-völgy (Mengusovská dolina) alsó szakasza és a túloldalon az Oszterva (Ostrva, 1979 m) tömbje, igazi magashegyi látványt adva. Valószínűleg ezért is ilyen közkedvelt ez az útvonal, a parkolótól (vasútállomástól) alig háromnegyed órányira már kiváló kilátás élvezhető. Itt egy darabig a hegy oldalában haladunk, kövekkel kirakott úton, balra sziklafal, jobbra meredély. Az út nemsokára levisz a völgybe, ahol egy kis fahídon átkelünk a Hincó-patakon (Hincov potok), és egy rövid emelkedő után megérkezünk a Poprádi-tóhoz (Popradské pleso, 1495 m). A tó partján van a Poprádi-tavi menedékház (Chata Popradské pleso), szálláslehetőséggel, büfével, étteremmel (idáig megfelelő engedély birtokában autóval is fel lehet jönni). Innen a kék jelzésen haladunk tovább. Nemsokára elérjük a következő elágazást, ahol jobbra le kell térnünk a piros jelzésre. Itt az út emelkedni kezd, cikkcakkozva haladunk felfelé a Békás-tavak völgyében (Kotlina Žabích plies). Elhaladunk a Nagy- és a Kis-Békás-tó mellett (Malé-, Velké Žabie pleso). A tavakat elhagyva meredekebb, láncokkal biztosított rész következik. Ezen túljutva a Hunfalvy-völgyecskébe (Dolinka pod Váhou) jutunk. Egy rövid, nyáron is gyakran hacas emelkedőt leküzdve elérjük a Tátra legmagasabban fekvő menedékházát, Hunfalvy-völgyi menedékházat (Chata pod Rysmi, 2250 m). A háztól a Hunfalvy-hágóig (sedlo Váha, 2340 m) újabb (nyáron is!) havas emelkedő következik. Felfelé kellemetlen, de lefelé kényelmesen fenéken csúszva lehet haladni rajta. A hágó már a főgerinc része, nagyon szép kilátás van róla a túloldalra, a Rejtett-völgyre (Ťažká dolina) és a Tátra egyik legnehezebben mászható sziklafalára, a Ganek-teraszra (Galéria Gánku). A hágótól a csúcs már csak kb. egy óra gyaloglás, nem túl nehéz sziklás terepen, végig remek kilátással mindkét irányba (gyakorlatilag a főgerincen haladunk). Ha ezen túl vagyunk, elmondhatjuk, hogy turistaként elértük a maximumot: ez a Tátra legmagasabb csúcsa, amire turisták is felmehetnek. Ezen kívül Lengyelország legmagasabb csúcsa is egyben. Ha van útlevelünk, (határőr természetesen nincs, csak országhatár-tábla) akár le is mehetünk a túloldalon Lengyelországba, de ajánlatosabb arra visszajönni, amerre feljöttünk.

"Térkép a Tengerszem-csúcsra

Magassági diagram a Hiking.sk-ról:

Flickr.com galéria:
(Ha szeretnéd, hogy a te képeid is megjelenjenek itt, töltsd fel őket a Flickr-re, és lásd el őket a rysy címkével!)

Hozzászólás megjelenítési lehetőségek

A választott hozzászólás megjelenítési mód a „Beállítás” gombbal rögzíthető.

Részlet a Magyarországi Kárpátegylet 1908-ban kiadott Tátra-Kalauz c. könyvéből
----------------------------------------------------------------------------------------------

Tengerszemcsúcs 2503 m.

A Tátra-Klotild-útnak menguszfalvi kanyarulatától a Tengerszemcsúcsra 5 1/2 óra. A Poprádi tótól 4 1/2 óra. I. oszt. kalauz díja a Csorba tótól 9 korona, tátrafüredről 13 korona

A tátrai hegycsúcsok közül a Tengerszemcsúcs megmászása a legháládatosabb kirándulások közé tartozik. Aránylag nem nagy fáradtság mellett gyönyörü kilátással jutalmazza azt, a ki vele megmérkőzik. Hunfalvy János "magyar Riginek" nevezte.
Első szakszerü megmászója 1840-ban Blázy Ede volt, akinek tiszteletére 1890-ban emléktáblát falaztak be a csúcs alatti sziklafalba.
A poprádi tótól mohos lúc- és terebélyes cirbolyafenyők között jó gyalogút vezet a Hincói menedékház romjaihoz (1681 m.) A gunyhótól fölfelé eleinte a Békástavakból csergő patak mentén megyünk ; késöbb meredek, gyepes lejtőn át egy kúpra érünk, melyről a Békástavakat látjuk magunk alatt. A dörcről lemenve s a tavat észak felől megkerülve, egy hómezőn át a keleti sziklalépcsőzetre jutunk, melytől jobbra a sziklafalról szép zuhatag esik le. Fölérve a lépcső tetőzetére, nagytörmelékü kőmező tárul el előttünk, melyen áthaladva s balfelé térve, a Hunfalvy-hágóra érünk, melyet elöbb Vágának (2415 m.)
hittak. A Poprádi tótól 2 óra. Innen gyönyörü kilátás tárul fel előttünk a Poduplaszkivölgybe, a Jeges- és Cseh- tavakra. Mélyen alattunk látjuk eleven zöld keretben a herceg Hohenlohe-féle vadászházat, jobbra a Tátra-csúcs és Ganek meredeken leeső sziklafalait. A Hunfalvy-hágóról balra térünk s két kisebb csúcs alatt elhaladva, egyenesen a főcsúcsra érünk, 2053 m. A körkép, mely innen elénk tárul, elragadó. A Lomnici és Jégvölgyi csúcstól kezdve egészen a Krivánig majdnem minden csúcsot látunk. Észak felé szemünkbe ötlik a nagy Tengerszem és Halastó s a különféle völgyekben 13 kisebb-nagyobb tavat látni.
...
Remélem tetszett a tátrajárás kultúrtörténeti kitekintője?:) Ha majd le/be tudom szkennelni, akkor az egész művet közkincsé teszem (nyomtatható verzióban is).

sumesz | 2007, december 15 - 20:20

Ez nekem is megvan, nagyon nagy kedvencem. A minap volt egy kiállítás, ahová az én dolgaim is kikerültek; mottónak ebből a könyvből választottam egy idézetet, konkrétan ezt:
„A ki vissza tud emlékezni egy emberöltő előtti idők eseményeire, az tudja, hogy nagyapáink élete, foglalkozása, gondolkozása, sőt szórakozásai is sokkal nyugodtabb hangulatban folytak le, mint a jelenkor embereié. Apáink kimért, egyszerü és természetes életmódja és rendszeres, jóformán órára szabott munkája nem vette igénybe nagyobb mértékben idegrendszerüket.
...
A haladó korral, mindennapi munkánkkal mind szűkebb pályamederbe szoríttatunk. Dolgoznunk kell nagyobb izgalmak és fáradtságok közt.
Ezen szünet nélküli munkálkodás, igaz, a mai kor bámulatos sikereit eredményezte. De az izgalmas munka a testi és szellemi erő gyors kimerülését vonja is maga után.
Ha tehát testi és lelki bántalmak oka a rendellenes életmód, a szellemi túlerőltetés, kedélyrázkódtatások és hiányos, vagy elégtelen testi mozgás a szabadban, akkor fel kell mennünk a havasok magaslataira, a tiszta, idegéltető ritkított levegőbe s testgyakorlatainkat fokozott arányban kell folytatni. A módszerüleg gyakorlott hegyjárás úgy a vérképződésre, mint az idegéletre feltünően jó hatással lesz s csakhamar vissza fogja adni a testnek a hiányzó rugékonyságot s a léleknek a frisseséget, a kedélynek a nyugodtságot."

Zoli | 2007, december 18 - 19:08

Napokkal (v. hetekkel?o_O) ezelött sikeredett beszereznem, igaz, hogy csak kölcsönbe, de valószínűleg életem végéig nálam fog maradni:) Sajnos hagyományosan nem szekennelhető, kézi-szkenner meg annyira klasszikus darab, mint maga a könyv, ezért a sokszorosítás/közkincsétevés még várat magára... Sajnálom, hogy ilyen hosszú időre a magyar tátrázás kényszerből megszakadt, de bízom benne, hogy ismét születnek majd ilyen nagyszerű művek (ez nem a reklám helye, de a 250 túraleírás konvergál a minőségi munkákhoz:). Jó lenne újra Tátrafüreden egy központ:D

sumesz | 2007, december 20 - 15:31

Igen, Nagy Árpád valóban nagyon komoly munkát végzett. Van szerencsém személyesen is ismerni, együtt voltunk ezen a túrán: http://www.magas-tatra.hu/node/41 , meg az első tátrai mászásunk is vele volt egy nappal később (amiről lírai megemlékezésem itt olvasható: http://bebop.magas-tatra.hu/2006/08/29/a-szuzesseg-elvesztese/ ).
Amilyen nagy tudású ember, olyan szerény: teljesen véletlenül derült ki számunkra a túrán, hogy ő írta ezt a könyvet :-)

Zoli | 2007, december 20 - 15:52

Illetve jó, hogy eszembe juttattad: pár hónapja a pincében találtunk jópár ősrégi Tátra-kalauzt, képeslapot, ilyesmit. Most van is egy szkenner nálam, beszkennelem majd őket és felrakom, nem árt egy kis történelem.

Zoli | 2007, december 20 - 15:54

Huh, az nagyon-nagyon jó lenne:) Simán átalakítható pdf v. ps forumátumba (LaTeX), hogy nyomtatható legyen (úgy könnyebb, kényelmesebb olvasni, mint monitorról), azt meg majd én megcsinálom és viiszaküldöm.